راهنمای جراحی‌ دندان عقل :)

خب این پست قرار بود دوشنبه روزی منتشر شود که از کشیدن بخیه های دندان عقل بر می گشتم، دیشب اما حال دگرگونی داشتم، مسکن خوردم تا کمی استراحت کنم، خوابم برد تا امروز :دی


راهنمای جراحی دندان عقل:

۱- اگر بیشتر از ۲۵ سال سن دارید و خبری از دندان های عقل نیست (در نزد طبیبان معروف به سومین مولر یا دندان شماره ۸) حتما برای پیگیری به دندانپزشک مراجعه کنید. شاید برایتان عکس OPG بنویسد (یعنی یک عکس رادیولوژی از کلیه دندان ها) و راهنمایی کند که چه کار کنید.

توجه: این توصیه را جدی بگیرید :) دندان های عقل باید تا ۱۸ سالگی یا حداکثر ۲۵ سالگی رخ بنمایند :دی اگر تا این سن و سال رسیدید و خبری از رویش دندان نبود، بروید برای پیگیری دندان عقل نهفته :) چون به گفته یکی از همین جراحان فک و صورت اگر دندان عقل نهفته باشد، بهتر است تا زمانی که ریشه هایش رشد چندانی نکرده خارج شود (و مثل مال من فرو نرود درون کانال عصب).


۲- در اکثر موارد کشیدن دندان عقل نیازی به جراح فک و صورت ندارد. همین که به یک متخصص جراح دندانپزشک مراجعه کنید، کافی است. (به نظرم بروید پیش کسی که قدرت بدنی خوبی داشته باشد، نمی خواهم خانم و آقا را جدا کنم ولی مهم است که پزشک محترم زور کافی داشته باشد برای کشیدن دندان عقل با آن ریشه های درخشان :-| یعنی اگر یک پسر نازک قلمی بود که حس کردید به درد این کار نمی خورد بی خیال شوید :دی)


۳- اگر خروج دندان عقل نیاز به جراح فک و صورت داشته باشد، معمولاْ دندانپزشک مربوطه به شما می گوید :) و تجربه شخصی من نشان داده که در نود درصد موارد جراح فک و صورتی که باهاش کار می کنند، به شما معرفی می شود، نه بهترین جراح فک و صورت شهر :-| 


۴- به نظرم می توانید به دندانپزشک خود اعتماد کرده و پیش جراح فک و صورت معرفی شده بروید یا مثل من یک هفته در اینترنت سرچ کرده و دست به دامان گروه های دوستی و همکلاسی های قدیمی شوید تا یک جراح فک و صورت خوب به تان معرفی کنند :)


۵- من پیش دکتر حمیدرضا افلاطونیان رفتم، می توانید با یک سرچ ساده آدرس و تلفنش را بیابید. نکته مهم این بود که چند نفر از دوستانم خیلی توصیه کرده بودند (مثلا دندان عقل یکی از دوستانم را در بارداری کشیده بود، کاری که خیلی از دکترها جرات انجامش را ندارند) و خیلی نزدیک به منزل ما بود (سمت غرب تهران، آیت اله کاشانی). 


۶- دکتر افلاطونیان دکتر خوبی است به چند دلیل. اول این که دکتر مهربانی است، دوم این که در هنگام عمل با شما صحبت می کند و شرح حال می پرسد، علاوه بر آن به شما می گوید که می خواهد چی کار کند، مثلا به من گفت الان یه صدای تق می شنوی، نترسی... یا الان می خواهم بخیه بزنم و تمام شد... این برای من که علاقمند شرح حال گرفتن هستم خیلی خوب و قوت قلب بود :) سوم این که دکتر ریلکسی است، یک آهنگ سنتی گذاشته بود و با آن می خواند، با منشی گپ می زد و جراحی می کرد، این طوری استرس مریض از بین می رفت، چون حس می کردی خیلی به اوضاع مسلط است :) چهارم این که با وسواس خاصی دارو تجویز می کرد. مثلا این که من شیر می دادم خیلی برایش مهم بود و گفت بهتر است آمپول دگزامتازون نزنی یا اگر خیلی درد داشتی استامینوفن کدیین بخور و ... خیلی از دکترها این قدر وسواس ندارند روی تجویز دارو. و پنجم و از همه مهمتر این که دکتر پولکی ای نبود،‌ در ویزیت اول با این که من مورد خوبی برای جراحی و کسب درآمد بودم، گفت ممکن است لب و زبانت بی حس شود و اگر با کار دندانپزشکی مشکل حل می شود بروی پیش چند دندانپزشک و با آنها چک کنی... ولی خیلی از دکترهایی که به شان مراجعه کردم همان اول گفتند بنشین برایت بکشیم :-|


۷- بهتر است دندان عقل نهفته خارج شود (مخصوصاْ اگر می خواهید تصمیم مهمی برای زندگی تان بگیرید، مثلا بارداری) وگرنه اگر مثل من به سن ۳۴ سالگی رسیدید و یک جراح فک و صورت عقل راست پایین را در آورد،‌ اگر حال جسمی تان خوب باشد و تحمل ادامه عمل را داشته باشید، حتماْ به شما توصیه می شود که عقل بالا راست را هم بکشید! چرا؟ چون فرآیند بهبود خیلی طولانی و دردناک است. در نتیجه بهتر است برای خروج کل دندان های عقل دو بار وقت و انرژی بگذارید، نه چهار بار. مخصوصا که باید یک عالمه آنتی بیوتیک و مسکن مصرف کنید بعد عمل که برای دو تا یا یکی فرق چندانی ندارد.


۸- بعد از عمل حتما کمپرس یخ روی صورت بگذارید. در همان مطب به من کمپرس یخ دادند و گفتند یک دقیقه بالا، یک دقیقه پایین به مدت یک ساعت. من این فرآیند را چهار ساعت ادامه دادم و اصلاْ زیر چشمم کبود نشد. 


۹- فردای عمل حال و روز خوشی ندارید. لپتان ورم می کند، ممکن است کمی تب کنید و درد داشته باشید. با این حال من از این که لب و زبانم حس داشت بسیار خشنود بودم :) درد جراحی دندان عقل فقط مربوط به ناحیه عمل نیست، خیلی از مواقع در همان حوالی آفت رخ می نماید و خوردن را واقعا سخت می کند.


۱۰- معمولاْ فرآیند دارویی و دوز آن به میزان سختی عمل شما بستگی دارد (و حتی هزینه عمل جراحی). در نتیجه به توصیه های پزشک معالج خوب گوش کنید و همه را خوب انجام دهید تا مشکلی پیش نیاد.


۱۱- همان شب اول معمولاْ توصیه این هست که تف نکنید :-| برای همین باید آب دهانتان را قورت دهید، هر چند کمی مزه خون بدهد.


۱۲- بسته به سختی عمل در دندان های عقل بالا، ممکن است خون دماغ شوید، نترسید (یعنی خون از مسیر دماغ خارج می شود:-|).


۱۳- کشیدن بخیه درد ندارد، ولی بعدش خیلی هیجان زده نشوید و هی مسواک بکشید روی جای عمل :-| چون ممکن است درد دوباره به سراغتان بیاید.


۱۴- و در نهایت ماست و بستنی گزینه های خوبی هستند برای همان اوایل، روزهای بعد نودل را هم به لیست اضافه کردم چون خوردنش خیلی راحت بود. می گویند رب انار هم خوب است و زخم های دهان را جمع می کند ولی من دو قاشق بیشتر دوام نیاوردم آن قدر که جای عمل درد گرفت :-(


دیگه همین :) شاد و سلامت باشید :)

۸
شاید دندون عقل منم جراحی بشه الان یادم اومد شما یه پست نوشته بودید دوباره اومدم خوندم خیلیی هم میترسم دعا کنید

ایشالا به خیر باشه هانیه جانم :)

چون خودم اتاق عملی آن مشکلی ندارم

خوبه موفق باشید، پس دکتر خوب خواستم از شما راهنمایی بخواهم :)

۲۱ اسفند ۰۳:۱۳ گلاویژ ...
خیلی خوب بود توصیه هاتون 
مرسی :) 

:)

۱۸ اسفند ۰۴:۰۷ ♫ شباهنگ
چرا تف نکینم؟ در واقع اگه تف بکنیم چی میشه؟

همین درای سوکت میشه :( می دونی شب اول تف کردن یه طوریه که انگار می خواهی همه چی را بمکی و بیانداز بیرون، بعد ممکنه لخته تشکیل شده روی جای عمل هم تف بشه بیرون و بعدش اسیر بشی 

۱۷ اسفند ۱۲:۳۲ بنو لوژیست
به به . دندان عقل هم در کنار آپاندیس جزو استرس هاس. چرا خدا دقت نمیکنه بشر ش بدن باگ خلق کنه. البته همینکه ما مردها پریود نمی شیم به نظرم باید خدا را شکر کنیم.

شکرگزاری فراوان کنید :)‌از صمیم قلب :))))

۱۶ اسفند ۲۲:۱۱ یه مسافر
تنها چیزی که مشکل ندارم پیدا کردن دکتر خوبه؛ چون خودم اتاق همین :)
شاد باشید...

چون خودتون چی؟ متوجه نشدم

سلام مرسی از توصیه هاتون

سلامت باشین :)

۱۶ اسفند ۱۷:۲۱ مونا نِوِشته
کتاب توصیه‌های شما را حبه حبه خریداریم :)) 
فرمتش هم جلوی هر توصیه یک حبه میذاری، هر فصل هم یک خوشه انگور. اسمش رو خودت انتخاب کن ولی!

چقدر ایده های تو رو دوست دارم مونا،‌ می خوام این کامنتت رو favorite کنم که بعدا بیام سرش اجرا کنم :)

۱۶ اسفند ۰۷:۴۲ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
برم بگردم دنبال دندون عقلم!
من این پست رو خوندم حس میکنم همه فکم درد میکنه:/

خودم هنوز هم که هنوزه حس می کنم جایش درد می کنه :(

۱۶ اسفند ۰۷:۴۲ دلا بانو
منتظر این پستت بودم:) ممنون. خداروشکر لب و زبونت حالشون خوبه:)
یک ساله منتظرم پولش جور بشه دندونای عقلمو بکشم بعد به فکر تصمیم های مهم بیفتم!!!!
خواهرشوهرم توی بارداری وحشتناک گرفتار معضل دندون شد:|
من دوتا نصفه دارم که گاهی درد زیادی ایجاد می کنن تو کل دندونهام:| دوتا هم نهفته:||

ایشالا پولش جور میشه :) دلابانو جانم :*

۱۵ اسفند ۱۹:۵۴ دکتر میم
مریض ِ درد کشیده ای که متبحر میشه :-)
ایشالا سلامتی باشه

امسال این قدر تجربه پزشکی و بچه داری دارم که می تونم کتاب نصایح بنویسم :)))))

۱۵ اسفند ۱۸:۳۶ هولدن کالفیلد
من مثل مرد توی چهار روز، جفت جفت کشیدم عقل ها رو، دو تاش رو هم نگه داشتم حتی! البته اون دو تا اولی ها رو یادم رفت!
مثل مرد انبر دست انداخت کشید :|

تو چهار روز؟


خیلی جراحی سختیه، البته فکر کنم شما رفتی پیش دندانپزشک،‌کار که به جراح فک و صورت بکشه خیلی داغونه

عکس رو دیدم و اصلاح میکنم. دو تا پایین دارم و یکی بالا (فقط!). بالاییه خیلی هم کوچیکه!

از آن نترس که های و هو داره

از آن بترس که سر به تو داره :))))

کابوس من همیشه دندون عقل است ...
فعلا که دکتر گفته نیازی نیست اما خوب ..همیشه ترسش را دارم ..

خیلی جراحی بدی هست واقعا ترس داره حق داری

۱۵ اسفند ۰۹:۵۷ خانومی ...
جراحی که فکر نکنم ولی باید برم دندون عقلم رو بکشم . یدونه شون نصفه دراومده و دیگه نمیخواد در بیاد . یدونه شون هم هی لپ م رو زخم میکنه !
چرا قبل باردار شدن لیلی جانم نکشیده بودی شون ؟ 

آره حتما بعد عید برو پیگیر شو خانومی


چون به یه دکتری نشون دادم عکس را و گفت نمی خواد بکشی :-|

چه توضیحات کامل و خوبی :)
واقعا کاربردیه. دکتر من ولی بهم گفته به دوتا از دندون عقلام کاری نداشته باشم چون کشیدنشون خطرناکه. ولی نمیتونم به حرفش اعتماد کنم. قیافشون تو فکم خیلی ترسناکتر از اونن که بذارم همونجا بمونن . واسه همین دنبال یه دکتر دیگم که بگه باید عمل کنی در بیاری !

خب همین دکتر افلاطونیان هم به من گفت نکش، اگه بکشی ممکنه حس لب و زبونت دچار مشکل بشه ولی من به خاطر دندون آسیام فداکاری کردم :)

همون توصیه اول به شدت عاالی بود. من الان یه مدتیه که پایین سمت راست دهنم وقتی چیزی میخورم درد میگیره. دندون عقله یعنی؟!!!
و اینکه همه حتما 4 تا دارن؟ چون تا جایی که یادم میاد اگر اشتباه نکنم توی آخرین عکس از فکم من فقط دو تا پایین داشتم. (نمیدونم باید برم عکس رو دوباره ببینم.)
خیلی پست مفیدی بود. تشکر.

نمی دونم یلدا که حتما همه همه اش رو دارن یا نه، ولی اگه یه متخصص خوب روی عکست نظر داد که باید بکشی حرفش رو گوش کن :*

۱۵ اسفند ۰۸:۳۵ آقاگل ‌‌
جای شکرش باقیه که دندون‌های بی‌عقلم در اومدن :)
به نظرم به همین خاطر برم خیرات کنم؟ نه؟ :-)
.
الحمدلله که بهترید و مشکل حل شده.

آره آره حتما خیرات بدین، یه صدقه کنار بذارین

۱۵ اسفند ۰۸:۲۸ آسـوکـآ آآ
ممنووووووون بسیار مفید بود
واسه من هر چهار تا مشخص شدن
باید برم دکتر ببینم میتونه بکشه اینجوری یا باید بذارم کامل درآن
یا اینکه جراحی لازمه حتما :(
ممنون که باعث شدی بالاخره وقت بگیرم واسه ویزیت :) :*

نتیجه اش چی شد؟ :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
در جستجوی درون و برون...
موضوعات
سروستاه نامه، سنتور (۲۷)
خوشنویسی، تذهیب (۱۷)
کار، iOS، اندروید (۳۷)
زندگی بهتر (۸۴)
یاد ایام (۲۸)
مهلا (۲۳)
صابرانه (۴۵)
از این روزها (۱۶۷)
یک سال بدون... (۱۲)
خانه دوست کجاست؟ (۲۶)
آشپزی، خام گیاهخواری (۱۹)
نی‌نی گولو، لیلی (۱۰۱)
کتابخوانی (۶)
مشاوره (۸)
آن سوی آب‌ها (۸۷)
داستان (۲)
چالش وبلاگی (۱)
آخرین نوشته ها
بدو گفتم که مشکی یا عبیری...
لبه‌ی پیاده‌رو، هم سطح جاده
سیاه و سفید
تنظیم روی فرکانس دیگر
هر نه ماه هم تکرار کنیم!
بیخودی
اعلام حیات :)
کرونا تست
مدرسه
کرونا در یک قدمی
محبوب ترین نوشته ها
لیلی، نام دیگر عشق است...
گاهی بیرون رو نگاه کن
کوچولو بیا*
سهیم شدن
امن‌سازی
یازده ضربدر سه
بسی عشق بودی در این چهار سال
مادرانگی :)
بدو گفتم که مشکی یا عبیری...
سوگواری
پربیننده ترین نوشته ها
لالایی لیلی :)
شفایافتگان
هَکَلچه :-)
مهاجرت
"هل اتی" کجا رفت؟
پسر یا دختر! مسئله این است...
مادر شوهر
روغن کلزا
بی کلید در* :-)
لیلی، مثلِ پری
نوشته های پر بحث تر
هَکَلچه :-)
کوچولو بیا*
لیلی، مثلِ پری
خب تا آخرش رو بگو :-|
لیلی، نام دیگر عشق است...
پسر یا دختر! مسئله این است...
دوبله وسط :-)
بی کلید در* :-)
آشپز که دو تا شد...
شهاب الدین*
تاریخچه نوشته ها
بهمن ۱۴۰۰ ( ۳ )
دی ۱۴۰۰ ( ۴ )
آذر ۱۴۰۰ ( ۳ )
آبان ۱۴۰۰ ( ۶ )
مهر ۱۴۰۰ ( ۸ )
شهریور ۱۴۰۰ ( ۸ )
مرداد ۱۴۰۰ ( ۷ )
تیر ۱۴۰۰ ( ۹ )
خرداد ۱۴۰۰ ( ۹ )
ارديبهشت ۱۴۰۰ ( ۹ )
فروردين ۱۴۰۰ ( ۹ )
اسفند ۱۳۹۹ ( ۸ )
بهمن ۱۳۹۹ ( ۹ )
دی ۱۳۹۹ ( ۹ )
آذر ۱۳۹۹ ( ۸ )
آبان ۱۳۹۹ ( ۷ )
مهر ۱۳۹۹ ( ۸ )
شهریور ۱۳۹۹ ( ۹ )
مرداد ۱۳۹۹ ( ۹ )
تیر ۱۳۹۹ ( ۹ )
خرداد ۱۳۹۹ ( ۹ )
ارديبهشت ۱۳۹۹ ( ۹ )
فروردين ۱۳۹۹ ( ۸ )
اسفند ۱۳۹۸ ( ۹ )
بهمن ۱۳۹۸ ( ۸ )
دی ۱۳۹۸ ( ۹ )
آذر ۱۳۹۸ ( ۹ )
آبان ۱۳۹۸ ( ۱۱ )
مهر ۱۳۹۸ ( ۹ )
شهریور ۱۳۹۸ ( ۸ )
مرداد ۱۳۹۸ ( ۹ )
تیر ۱۳۹۸ ( ۹ )
خرداد ۱۳۹۸ ( ۹ )
ارديبهشت ۱۳۹۸ ( ۹ )
فروردين ۱۳۹۸ ( ۹ )
اسفند ۱۳۹۷ ( ۸ )
بهمن ۱۳۹۷ ( ۹ )
دی ۱۳۹۷ ( ۸ )
آذر ۱۳۹۷ ( ۸ )
آبان ۱۳۹۷ ( ۸ )
مهر ۱۳۹۷ ( ۹ )
شهریور ۱۳۹۷ ( ۹ )
مرداد ۱۳۹۷ ( ۹ )
تیر ۱۳۹۷ ( ۸ )
خرداد ۱۳۹۷ ( ۱۰ )
ارديبهشت ۱۳۹۷ ( ۹ )
فروردين ۱۳۹۷ ( ۹ )
اسفند ۱۳۹۶ ( ۸ )
بهمن ۱۳۹۶ ( ۱۰ )
دی ۱۳۹۶ ( ۷ )
آذر ۱۳۹۶ ( ۹ )
آبان ۱۳۹۶ ( ۹ )
مهر ۱۳۹۶ ( ۸ )
شهریور ۱۳۹۶ ( ۷ )
مرداد ۱۳۹۶ ( ۲ )
تیر ۱۳۹۶ ( ۶ )
خرداد ۱۳۹۶ ( ۹ )
ارديبهشت ۱۳۹۶ ( ۸ )
فروردين ۱۳۹۶ ( ۹ )
اسفند ۱۳۹۵ ( ۹ )
بهمن ۱۳۹۵ ( ۸ )
دی ۱۳۹۵ ( ۱۰ )
آذر ۱۳۹۵ ( ۹ )
آبان ۱۳۹۵ ( ۱۰ )
مهر ۱۳۹۵ ( ۹ )
شهریور ۱۳۹۵ ( ۹ )
مرداد ۱۳۹۵ ( ۸ )
تیر ۱۳۹۵ ( ۱۰ )
خرداد ۱۳۹۵ ( ۹ )
ارديبهشت ۱۳۹۵ ( ۹ )
فروردين ۱۳۹۵ ( ۹ )
اسفند ۱۳۹۴ ( ۸ )
بهمن ۱۳۹۴ ( ۹ )
دی ۱۳۹۴ ( ۹ )
آذر ۱۳۹۴ ( ۸ )
آبان ۱۳۹۴ ( ۸ )
مهر ۱۳۹۴ ( ۹ )
شهریور ۱۳۹۴ ( ۹ )
مرداد ۱۳۹۴ ( ۶ )
آبان ۱۳۹۳ ( ۳ )
مهر ۱۳۹۳ ( ۸ )
شهریور ۱۳۹۳ ( ۹ )
مرداد ۱۳۹۳ ( ۹ )
تیر ۱۳۹۳ ( ۹ )
خرداد ۱۳۹۳ ( ۱۰ )
ارديبهشت ۱۳۹۳ ( ۹ )
فروردين ۱۳۹۳ ( ۸ )
اسفند ۱۳۹۲ ( ۳ )
پیوند ها
گروه نرم افزاری پرکا
دامن گلدار اسپی
تیرمن
جولیک
نارخاتون
یک آشنا
آقاگل ملت
ذهن زیبای یلدا
faella
توکا
وقتی فاطمه روز به روز بزرگتر می‌شود
یک مترسک
وایسیـ ورسا
می‌خواهم فاطمه باشم
غرور شکسته
فیلوسوفیا
پرتقال دیوانه
حریری به رنگ آبان
در دیار نیلگون خواب
دکتر میم
خانومی جانم
روزنوشت های میم صاد
پنجره می‌چکد
ریشه در باد
حنا
صخره‌نورد
لافکادیو
هیچ
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان